Om skolen

Giersings Realskole er fra 1866 og er i dag en visionær og moderne privatskole.

Skolen er en faglig skole og har som målsætning at give eleverne undervisning på det højest mulige faglige niveau. Der bliver desuden lagt vægt på, at eleverne lærer at værdsætte vores lands traditioner, kulturværdier og demokratiske livsmønstre

Tryksager
Undervisning i naturvidenskab

Karaktersystemet på Giersings Realskole

På Giersings Realskole ønsker vi at skabe gennemsigtighed og klarhed omkring den måde, vi vurderer og giver feedback på elevernes arbejde og indsats.

Undervisningen tilrettelægges, så eleverne kan afslutte med:
– folkeskolens afgangsprøver (FP9) efter 9. klasse
– 10. klasses prøver (FP10) efter 10. klasse
i overensstemmelse med Undervisningsministeriets retningslinjer.

Vi lægger stor vægt på faglighed, engagement og ansvarlighed, og derfor arbejder vi med flere former for vurdering:

Vurdering af arbejdsindsats (3.-10. klasse)

Alle elever i 3.-10. klasse får løbende vurderet deres arbejdsindsats i de enkelte fag. Her ser lærerne på:

  • Selvstændighed – tager eleven ansvar og arbejder selvstændigt?
  • Koncentration og interesse – viser eleven fokus og lyst til læring?
  • Samarbejde og sociale kompetencer – bidrager eleven positivt i fællesskabet?
  • Præcision og punktlighed – møder eleven til tiden og afleverer opgaver rettidigt?

Disse områder vurderes med følgende skala:
A – Meget tilfredsstillende
B – Tilfredsstillende
C – Ikke tilfredsstillende

Faglige standpunktskarakterer

5.-6. klasse: Giersingskarakterer

For at give et tydeligt billede af den faglige udvikling i 5.-6. klasse bruger vi en intern karakterskala:
ST – Særdeles tilfredsstillende
MT – Meget tilfredsstillende
T – Tilfredsstillende
JT – Jævnt tilfredsstillende
IT – Ikke tilfredsstillende

  • 7.-10. klasse: 7-trinsskalaen

Fra 7. klasse anvender vi den officielle 7-trinsskala, som også bruges ved afgangsprøverne:

  • 12 – Fremragende præstation – næsten ingen mangler
  • 10 – Fortrinlig præstation – få mindre mangler
  • 7 – God præstation – nogle mangler
  • 4 – Jævn præstation – flere væsentlige mangler
  • 02 – Tilstrækkelig præstation
  • 00 – Utilstrækkelig præstation
  • -3 – Helt uacceptabel præstation
Hvorfor vurderer vi både faglighed og arbejdsindsats?

Vi tror på, at livsduelighed og faglig udvikling hænger tæt sammen. Derfor vurderer vi ikke kun, hvad eleverne kan – men også hvordan de arbejder og deltager i fællesskabet. Det er vigtigt for os, at alle elever får mulighed for at udvikle både kompetencer og karakter – til gavn for deres videre skolegang og liv.

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte klasselæreren eller skolens ledelse.